Ο Πασχάλης στο DNA of Arts!!!

2015-12-30 20:10

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Τσομπανόπουλο.

 Μια ακόμα μεγάλη στιγμή θα ζήσει η Θεσσαλονίκη το Σάββατο 2 Ιανουαρίου στο club Eightball. Ο μοναδικός Πασχάλης θα μας ταξιδέψει με ένα πρόγραμμα που σίγουρα θα μας μείνει αξέχαστο. Γεμάτο τραγούδια υπέροχα και διαχρονικά που όσα χρόνια και αν περάσουν θα είναι ζωντανά σαν να γράφτηκαν μόλις χθες. Με αυτή την αφορμή, ο μεγάλος καλλιτέχνης μου έκανε την τιμή να έχουμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, όπου μιλήσαμε για τα πάντα...Απολαύστε τον!!!

 

  • Το Σάββατο 2/1 θα σας απολαύσουμε στο 8ball στη Θεσσαλονίκη με full band. Τι θα μας παρουσιάσετε;
  • Θα παρουσιάσω στο 8ball ένα πρόγραμμα που πιστεύω ότι είναι απογειωτικό. Περιλαμβάνει τραγούδια από όλη μου την καριέρα, αυτά που δισκογράφησα, αλλά και κάποια ακόμη που δεν ανήκουν στο ρεπερτόριό μου. Μαζί μου, συμμετέχει στη μπάντα ο Στέλιος Mac, που είναι κιθαρίστας, αλλά τραγουδάει κιόλας και έχει αναλάβει το ξένο ρεπερτόριο κυρίως.
  • Γεννηθήκατε στο Δοξάτο Δράμας και σε πολύ μικρή ηλικία εγκατασταθήκατε οικογενειακώς στη Θεσσαλονίκη. Θα ήθελα να μοιραστείτε μαζί μας τις αναμνήσεις σας από τα παιδικά σας χρόνια στην πόλη μας.
  • Οι αναμνήσεις που έχω στη Θεσσαλονίκη, είναι πολλές και έντονες. Θα έλεγα ότι είναι ένα videoclip της ζωής μου που το κρατάω ανεξίτηλο μέσα μου. Αναμνήσεις που έχουν να κάνουν με τα παιδικά μου χρόνια, με την περίοδο που εργαζόμουν στον Παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό σαν μπογιατζής…Αργότερα φτιάξαμε τα συγκροτήματα. Το πρώτο συγκρότημα ήταν οι Drugstoremen. Έπειτα πήγα στους Brahms και ξεκίνησε μια άλλη πορεία. 4 Brahms και ένας Vip, κάναμε τους Olympians! Τον Οκτώβριο του 1965. Και τι δεν έχω να πω για τους Olympians. Υπήρξαν για μένα μεγάλο σχολείο. Ήταν ένα συγκρότημα, όπου όλοι δουλέψαμε συλλογικά για το αποτέλεσμα και αφήσαμε μια παρακαταθήκη περίπου 30 τραγουδιών, από τα οποία περίπου τα 20 είναι επιτυχίες. Είναι απίθανο να βρεις σε έναν καλλιτέχνη, τόσες πολλές επιτυχίες.
  • Υπήρξατε πρωτοπόροι στο χώρο σας, καθώς για πρώτη φορά η pop μουσική, ακούγεται με ελληνικό στίχο…
  • Αυτό, οφείλεται πραγματικά σε μένα, που έγραψα τον « Τρόπο» μουσική και στίχους. Ο « Τρόπος» έμελλε να ανατρέψει όλη την κατάσταση που υπήρχε στο ελαφρό ελληνικό τραγούδι και να φέρει έναν καινούριο άνεμο αλλαγής θα έλεγα. Αυτή την πενταετία που υπήρξαμε ως Olympians, βάλαμε τη βάση για την μετεξέλιξη του ελληνικού στίχου στο ρυθμικό τραγούδι. Ακολούθησαν συγκροτήματα όπως οι Poll, οι Νοστράδαμος, που κάνανε σωστές συνθέσεις με ελληνικό στίχο. Αργότερα ήρθαν οι Κατσιμιχαίοι, που χρησιμοποίησαν και ποίηση στο είδος αυτό του τραγουδιού. Και άλλοι καλλιτέχνες ακολούθησαν στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90. Πραγματικά υπήρχε πρόβλημα στη γλώσσα, στο πως θα εκφραστεί ο τραγουδιστής με ελληνικό στίχο και τη μοντέρνα δυτικότροπη μουσική. Ήταν δύσκολο. Πιστεύω όμως ότι βάλαμε τις βάσεις. Όταν διαλύθηκαν οι Olympians, εγώ συνέχισα με τον ίδιο ζήλο να φτιάχνω τραγούδια προσεγμένα ως προς το στίχο τους, να βρίσκω φωνήεντα και σύμφωνα στο στίχο που να ηχούν καλά, γιατί ένα καλόηχο τραγούδι, γίνεται πολύ πιο εύκολα επιτυχία και αγαπητό. Αυτό το πράγμα, θέλω να το καταθέσω, ότι ως προς το στιχουργικό τμήμα, είμαι ένας ερευνητής και πολύ επίμονος ως προς την καλυτέρευση του στίχου. Πιστεύω ότι συνέβαλα πολύ στο να βελτιωθεί αυτός ο τρόπος έκφρασης.
  • Τι μπορεί να σας εμπνεύσει για να γράψετε ένα τραγούδι;
  • Όταν έψαχνα να βρω θέμα στίχου, έτρεχε η σκέψη μου στην καθημερινότητα. Σε αυτά που βλέπω και εισπράττω, σε αυτά που ζω εγώ, οι φίλοι μου και οι γνωστοί μου. Στις ειδήσεις, στα νέα…Έψαχνα να βρω θέματα που απασχολούν πολύ κόσμο, και όχι θέματα που θα ενδιέφεραν λίγους. Αυτός είναι ένας τρόπος να προσεγγίσεις ένα ευρύτερο κοινό. Δεν κυνηγούσα την εμπορικότητα, αλλά την επικοινωνία. Δε με ενδιέφερε να κάνω το ψώνιο μου και να πω ότι εγώ απευθύνομαι σε λίγους και να καμαρώνω! ( γέλια). Είναι τόσο ανόητο αυτό…Το να καταφέρεις να απευθύνεσαι στους πολλούς με επιτυχία, αυτό είναι σπουδαίο. Ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, απευθύνθηκαν και απευθύνονται ακόμα και τώρα, σε όλο τον κόσμο. Και όμως η ποιότητά τους είναι αξεπέραστη και είναι κορυφαίοι και οι δυο.

  • Κάνατε όμως μεγάλη επιτυχία και στη Γερμανία, όπου βγάλατε 4 δίσκους.
  • Μεγάλη δε θα το έλεγα, σβήνω το μεγάλη!! ( γέλια)
  • Ναι όμως το να γίνει πρόταση σε έναν Έλληνα καλλιτέχνη να κάνει δισκογραφία στο εξωτερικό, δεν είναι κάτι « μικρό»…
  • Εκείνη την εποχή, δέχτηκα μια πρόταση από το Λέο Λέανδρος, τον πατέρα της Βίκυς Λέανδρος, ο οποίος ασχολήθηκε μαζί μου και μου έγραψε 5 γερμανικά τραγούδια που ερμήνευσα. Κυκλοφόρησαν τα 45άρια στα Γερμανικά και κάνανε κάποια επιτυχία. Το ένα δε, το “ Weine nicht Mama”  είχε μπει και στο γερμανικό Top 10, στη θέση 6. Έκανα μια σχετική επιτυχία, αλλά αποφάσισα να επιστρέψω στην Ελλάδα πριν προχωρήσει η καριέρα μου εκεί, γιατί διαπίστωσα ότι δεν είναι αυτό που με ενδιαφέρει το να γίνω διάσημος παγκόσμια ή στη Γερμανία. Με ενδιαφέρει ουσιαστικά, να περνάω καλά, να ζω στη χώρα μου που την αγαπώ. Εδώ δόξα τω Θεώ, είχα την καριέρα μου στο απόγειό της. Τη δεκαετία του ’70 και ιδιαίτερα το 1975, ήμουν superstar. Το συζήτησα με την Αλίκη και αποφασίσαμε και γυρίσαμε εδώ και καλά κάναμε. Μέχρι τώρα δεν το έχω μετανιώσει στιγμή.
  • Επίσης, πρέπει να αναφέρουμε ότι αφήσατε εποχή επί μια δεκαετία δημιουργώντας το On the Rocks!
  • To On the Rocks, όπως πολλοί συζητάνε και νομίζω ότι πρέπει να το καθιερώσω, ήταν «έπος». Δέκα χρόνια πράγματι στο On the Rocks, ερχόταν κόσμος από όλη την Ελλάδα και φυσικά από όλο το λεκανοπέδιο Αττικής και διασκέδαζαν καταπληκτικά. Περνούσαν υπέροχα. Έχουμε φτιάξει και έναν τριπλό δίσκο, από ηχογράφηση του προγράμματος, που έσπασε ταμεία. Έγινε χρυσός και πλατινένιος. Το « Party on the Rocks».
  • Πιστεύετε ότι εκεί εκφραζόσασταν καλύτερα και ήσασταν περισσότερο ο εαυτός σας, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, όπου εμφανιζόσασταν σε άλλους χώρους, όπως για παράδειγμα η Φαντασία, με μεγάλα ονόματα από το χώρο του λαϊκού τραγουδιού;
  • Ναι! Συνεργάστηκα σε πάρα πολλά μαγαζιά, με όλους τους λαϊκούς τραγουδιστές, συμμετέχοντας στο πρώτο μέρος του προγράμματος ενός κέντρου διασκέδασης. Σαν μοντέρνος τραγουδιστής που είμαι, ξεκινούσα το πρόγραμμα. Κάποια στιγμή, αποφάσισα, επειδή είχα μεγάλη επιτυχία στο μέρος που συμμετείχα σε αυτά τα προγράμματα, να κάνω ένα χώρο, όπου θα κάνω ένα πρόγραμμα από την αρχή μέχρι το τέλος εγώ. Και το έκανα και είχε αυτή την επιτυχία που είχε επί δέκα χρόνια. Ανεπανάληπτα…
  • Έχετε πει ότι ένα από τα « αρνητικά» σας είναι το άγχος και η ανασφάλεια που έχετε. Σας ακολουθούν και σήμερα πριν από κάθε εμφάνιση;
  • Δεν έχω τόσο άγχος πριν από κάθε εμφάνιση. Έχω άγχος γενικότερα για την καριέρα μου, για τις εμφανίσεις μου, πού θα πάω αύριο, μεθαύριο…Για την εξέλιξη της καριέρας μου πάντα έχω άγχος.
  • Υπάρχει σήμερα αξιόλογη καλλιτεχνική παραγωγή κατά τη γνώμη σας;
  • Όχι, όχι! Οι παραγωγές σήμερα είναι φτηνές και πρόχειρες. Αυτό δεν είναι τέχνη. Είναι ένα εμπόριο που στοχεύει σε μια πρόσκαιρη επιτυχία και σε ένα εφήμερο σουξέ.
  • Ποια είναι η άποψή σας για το φαινόμενο των τελευταίων ειδικά χρόνων, την ενασχόληση καλλιτεχνών με την πολιτική;
  • Πάντα πίστευα ότι ο καλλιτέχνης, δεν πρέπει να ασχολείται με την πολιτική. Διότι η πολιτική δεν είναι στην ψυχολογία του καλλιτέχνη. Βέβαια ο καλλιτέχνης πρέπει να χρησιμοποιεί μια πολιτική στην επικοινωνία του. Αλλά πρόκειται για επικοινωνία αγάπης και όχι εγκεφαλική, δηλαδή πρέπει να κάνω αυτό ή εκείνο.
  • Είστε αισιόδοξος για την εξέλιξη των πραγμάτων στη χώρα μας;
  • Πάντα ήμουν αισιόδοξος και πάντα πίστευα στο μέλλον που εξελίσσεται με το δικό του τρόπο φυσικά. Μπορώ να πω ότι προφήτευα την εξέλιξη που περνάμε όλον αυτόν τον τελευταίο καιρό. Όπως κάθε λογικός άνθρωπος, από τη δεκαετία του ’80, έλεγα ότι δεν είναι δυνατόν να ζούμε με δανεικά. Αυτός που μας δανείζει κάποια στιγμή θα μας τα ζητήσει και τότε θα είναι πάρα πολύ δύσκολα. Αλίμονο στα παιδιά μας. Αυτό το έλεγα από τότε στη γυναίκα μου. Έβλεπα τι γινόταν, δεν περίμενα όμως ότι θα είναι τόσο σκληρά όσο είναι σήμερα. Αισθάνομαι σήμερα, ότι όλη η Ελλάδα είναι σκλαβωμένη. Οι πολίτες είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να ζήσουμε έτσι όπως επιτάσσουν αυτή τη στιγμή οι δανειστές μας. Αν το καλοσκεφτείς, ζούμε μια καινούρια σκλαβιά, μια καινούρια κατοχή. Μια καινούρια Τουρκοκρατία που τώρα είναι Ευρωποκρατία. Και το χειρότερο είναι δυστυχώς, ότι αυτό που δημιουργήσαμε εμείς οι μεγαλύτεροι, το βιώνουν τώρα τα παιδιά μας. Και δε φταίνε σε τίποτα. Τους κληροδοτούμε μια σκλαβιά. Κάτι πρέπει να γίνει.

  • Έχετε κάποια άλλα σχέδια που μπορείτε να μας ανακοινώσετε, είτε για εμφανίσεις, είτε για κάποιο καινούριο τραγούδι;
  • Όσον αφορά το καινούριο τραγούδι, επιχείρησα αρκετές φορές να κάνω κάτι καινούριο. Δυστυχώς όμως, το καινούριο σήμερα στην πιάτσα για να επιβληθεί, πρέπει να ακολουθήσει κανείς κάποιους κανόνες. Τους οποίους κανόνες εγώ δεν μπορώ να τους ακολουθήσω. Γιατί είμαι μαθημένος με άλλους τρόπους επικοινωνίας. Κάποτε, βγάζαμε ένα καινούριο τραγούδι, το στέλναμε στα ραδιόφωνα και εκείνα επέλεγαν το δικό τους σουξέ και το έπαιζαν. Δεν τους λέγαμε ποιο να παίξουν. Οι παραγωγοί ήταν άνθρωποι. Είχαν γούστο και άποψη. Και αυτό ήταν πολύ σπουδαίο. Εμείς οι τραγουδιστές, δεχόμασταν τα μηνύματα που μας έρχονταν μετά την κυκλοφορία ενός δίσκου. Και ενώ ποντάραμε σε κάποιο άλλο, γιατί πιστεύαμε ότι αυτό θα περάσει και θα αρέσει, μας ερχόταν από τα ραδιόφωνα ένα άλλο τραγούδι, απίθανο. Αυτός ο τρόπος πραγματικά ήταν πάρα πολύ ωραίος. Γιατί είχε τη συμμετοχή του ανθρώπου. Και ο άνθρωπος έχει αισθήματα και αυτά λειτουργούν. Αυτό το σημερινό που έχει ένα scan το ραδιόφωνο και παίζει τραγούδια που δίνει εντολή το αφεντικό, που έχει ένα play list που έχει δημιουργηθεί εξυπηρετώντας συγκεκριμένους λόγους και συμφέροντα δε με εκφράζει. Τα γνωρίζω πολύ καλά αυτά...
  • Έχουν αλλάξει τα κριτήρια…
  • Ναι, ναι! Το κριτήριο είναι τι θα κερδίσουμε.
  • Συνεχίζετε όμως τις ζωντανές εμφανίσεις…
  • Ζωντανές εμφανίσεις κάνω πάρα πολλές. Έχω μια παρέα από 4 παιδιά, μπάσο, κιθάρα, ντραμς, όργανο. Μια πολύ καλή παρέα. Ουσιαστικά είμαστε συγκρότημα. Γυρίζουμε και παίζουμε σε όλη την Ελλάδα. Σε μπαράκια, σε club, όχι τόσο σε μουσικές σκηνές, αν και λειτουργούμε παντού. Το ευχαριστιόμαστε πολύ και σε μικρούς και σε μεγαλύτερους χώρους, γιατί υπάρχει επικοινωνία με το κοινό. Προχθές, ήμουν στην Αμαλιάδα, σε μια συναυλία ανοιχτού χώρου στην πλατεία, όπου ανάψαμε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο και έγινε το σώσε με το πρόγραμμα. Ο κόσμος αρέσκεται να ακούει όλα αυτά τα αγαπημένα τραγούδια. Ακόμα και οι νέοι που δεν τα έζησαν, τα βρίσκουν υπέροχα και ενδιαφέροντα.
  • Δεν υπάρχει νέος που να μην τα γνωρίζει αυτά τα τραγούδια…
  • Έτσι ακριβώς. Να σου πω ένα περιστατικό που με εντυπωσίασε; Συναντάω τις προάλλες στο δρόμο έναν νεαρό, θα τον υπολόγιζα γύρω στα 35. « Ω, Πασχάλη τι κάνεις; Συγχαρητήρια, σε θαυμάζω πάρα πολύ, μου αρέσουν τα τραγούδια σου!» Αυτά τα τυπικά δηλαδή. Του λέω « Ευχαριστώ πολύ, γεια χαρά» και πάω να φύγω. Μου λέει τότε: « Μισό λεπτό, περίμενε. Θέλω να σου πω κάτι που μου συνέβη προχθές. Ήμουν με κάποια κορίτσια, ξένες, που ζουν στην Ελλάδα. Ήθελαν να τους βάλω να ακούσουν καινούρια τραγούδια. Τους βάζω αυτά που κυκλοφορούν τώρα και μου λένε, όχι δε μας αρέσουν αυτά. Τους βάζω τότε τα δικά σου και λένε, αυτά θέλουμε, αυτά είναι καινούρια τραγούδια!!» ( γέλια). Γέλασα, γιατί τα δικά μου τραγούδια, δεν είναι καθόλου καινούρια, αλλά έτσι φάνταζαν σε αυτούς. Με εντυπωσίασε πολύ!
  • Είναι τραγούδια που πάντα θα ακούγονται και θα έχουν την ίδια φρεσκάδα…
  • Είναι δροσερά, ζωντανά και διαχρονικά. Πολύ με χαροποιεί αυτό το γεγονός.
  • Περιμένουμε το Σάββατο στο 8ball να σας ακούσουμε και να περάσουμε υπέροχα.
  • Ωραία! Να έρθετε και θα περάσετε πολύ ωραία. Σας το υπόσχομαι. Να είμαστε καλά πρώτα. 

INFO
EIGHTBALL
Πίνδου 1, Λαδάδικα
Ώρα έναρξης: 22:30
Τηλ : 6949950530,


Εισιτήριο θέαμάτος: 10€, Προπώληση: 8€
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ:
καφέ-μπαρ ΣΑΡΩΘΡΟΝ (Κατούνη 17, Λαδάδικα - Τηλ. 2310 538282)
καφέ-μπαρ ΈΝΤΕΧΝΟΝ (Ι.Δέλλιου 4, Πλατεία Συντριβανίου - Τηλ. 280553)


e-ticket 8€: https://www.viva.gr/  
και σε όλα τα φυσικά σημεία (ΙΑΝΟΣ, PUBLIC, SEVEN, ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, MEDIA MARKT