H Λυδία Κονιόρδου στο DNA of Arts!!!!

2014-07-30 16:37

Συνέντευξη στη Χαρά Βασιλειάδου.

Τα λόγια είναι περιττά, όταν μια από τις κορυφαίες ηθοποιούς της χώρας μας η κυρία Λυδία Κονιόρδου, μας κάνει την τιμή να μιλήσει στη σελίδα μας. Οι συστάσεις περιττεύουν. Την ευχαριστούμε θερμά!

1)      Θα ήθελα να μου πείτε λίγα λόγια για την υπόθεση της παράστασης << Ιππόλυτος >> και ειδικότερα για τον ρόλο της Φαίδρας.

 

Πιστός οπαδός της Άρτεμης, ο Ιππόλυτος απαξιώνει τις χαρές του έρωτα και αρνείται να αποδώσει τιμές στη Αφροδίτη. Για να τον τιμωρήσει, η θεά του έρωτα πλέκει το δίκτυ της καταστροφής του εμπνέοντας στη μητριά του, Φαίδρα, σφοδρό έρωτα για τον πρόγονό της.  Η Φαίδρα εξομολογείται, μέσω της παραμάνας της, το πάθος της στον Ιππόλυτο, αλλά εκείνος την αποκρούει με αγανάκτηση. Η Φαίδρα αποφασίζει να δώσει τέλος στη ζωή της, αλλά, προκειμένου να σώσει την τιμή της, αφήνει ένα γράμμα για το Θησέα, με το οποίο κατηγορεί τον Ιππόλυτο πως την πρόσβαλε. Ο Θησέας βρίσκει τη γυναίκα του νεκρή και διαβάζοντας το γράμμα μαθαίνει πως αιτία του θανάτου της είναι ο Ιππόλυτος, που τάχα τόλμησε να την πειράξει. Ο Ιππόλυτος, δεσμευμένος με όρκο, αποσιωπά τα κίνητρα της Φαίδρας και αφήνεται στην οργή του Θησέα, ο οποίος ζητά από τον Ποσειδώνα την τιμωρία του γιου του. Όταν η αλήθεια βγαίνει στο φως, είναι πια αργά. Η Άρτεμη αποκαθιστά την τιμή του αδικοχαμένου πιστού της, αλλά ο Ιππόλυτος, θανάσιμα τραυματισμένος, πεθαίνει στα χέρια του απαρηγόρητου Θησέα.

Είναι ένα αριστούργημα του Ευριπίδη με πολύ μεγάλες ανατροπές. Είναι μια οπτική γωνία που το κάθε πρόσωπο αναπτύσσει τις δικές του εμμονές , τα δικά του διλλήματα  και βεβαίως υπάρχουν και οι  συγκρούσεις μεταξύ των προσώπων και η Φαίδρα είναι ανάμεσα σε αυτόν τον κόσμο μεταξύ ανθρώπων και θεών στην προσπάθεια των θεών να εξισορροπήσουνε  τις ακραίες επιλογές των ανθρώπων και μάλιστα εδώ  σε αυτό το έργο του << Ιππόλυτου >> ο οποίος περιφρονεί την Αφροδίτη , περιφρονεί τον έρωτα,  περιφρονεί τις γυναίκες και η Αφροδίτη σπεύδει να τον τιμωρήσει για να εξισορροπήσει  αυτήν την ακραία αλαζονική στάση . Η Φαίδρα λοιπόν βρίσκεται σαν όργανο της Αφροδίτης να επιτελεί έναν ρόλο που άθελα της σαν να την έχει καταλάβει ο έρωτας , την έχει καταλάβει το πάθος για τον  Ιππόλυτο όσο και αν προσπαθεί σαν μια  φρόνιμη γυναίκα να το καταπνίξει , να το σκεπάσει , να το αντιμετωπίσει με την λογική, είναι πάνω από τις δυνάμεις της  και έτσι σαν ένα αναλώσιμο η Φαίδρα ή σαν μια παράπλευρη απώλεια καταστρέφεται συμπαρασύροντας μαζί της όμως και τον Ιππόλυτο .

2)    Έχετε διακριθεί κυρίως σε δραματικούς ρόλους. Θα σας ενδιέφερε να αναμετρηθείτε ξανά με κάποιο κωμικό ρόλο όπως τότε με την <<Λυσιστράτη >> του Αριστοφάνη ;

 

Άμα είναι κάτι που μπορώ να το υπηρετήσω δεν ξεχωρίζω κωμωδία από δράμα . Το καλό θέατρο είναι ένα .

3)    Για κάποια χρόνια ήσασταν μέλος του θεάτρου Τέχνης << Καρόλου Κουν>>. Τι εμπειρία έχετε από αυτήν την συμμετοχή και τι αναμνήσεις σας δημιουργούνται ;

 

Είναι ένα πολύτιμο κομμάτι της εμπειρίας μου δίπλα στον Κάρολο Κουν και στους συνεργάτες  του . Εκεί στην ουσία έμαθα το θέατρο,  έμαθα όλη την μαγεία του θεάτρου και εκεί κατάλαβα την αφοσίωση και την συνεχή δουλειά και ψάξιμο και ανησυχία  που χρειάζεται  η τέχνη αυτή του θεάτρου για να μπορεί κανείς να παραμένει ζωντανός . 

4)    Έχετε τελειώσει την Αγγλική Φιλολογία . Πώς και δεν εξασκήσατε αυτό το επάγγελμα ;

 

Δεν μπορεί κανείς να τα κάνει όλα. Αφού έγινα Ηθοποιός δεν ασχολήθηκα μετέπειτα με αυτό.

5)    Πιστεύετε ότι ένας Ηθοποιός γεννιέται με το ταλέντο ή μπορεί να το καλλιεργήσει και στην συνέχεια ;

 

 

Ένας Ηθοποιός γεννιέται με κάποια προδιάθεση ή με κάποια προσόντα  και μια έφεση ψυχική .  Από κει και πέρα αν αυτό δεν το καλλιεργήσει,  αν δεν συνεπικουρήσει και το μυαλό και η αφοσίωση  και η πειθαρχία τότε όσα προσόντα και να έχει κανείς το ταλέντο αυτό δεν αναδεικνύεται .

6)    Η ηθοποιία πώς προέκυψε ; Είχατε κάποια ερεθίσματα στα πρώτα σας βήματα ή από μόνη σας το επιλέξατε ;

 

Από μόνη μου το επέλεξα. Δεν μου το επέβαλε κανένας . Αυτό είναι κάτι που μόνο εσύ μπορείς να το επιλέξεις. Ερεθίσματα υπήρχαν από το σχολείο, από το πανεπιστήμιο. Ήταν πράγματα που με οδήγησαν στο να γίνω Ηθοποιός. 

7)    Με τι άλλο θα μπορούσατε να ασχοληθείτε επαγγελματικά εκτός της Υποκριτικής .

Έτσι και αλλιώς ασχολούμαι  με την σκηνοθεσία αλλά και η μουσική και η διδασκαλία των νέων παιδιών και το τραγούδι με ενδιαφέρουν εξίσου . 

8)    Πιστεύετε ότι είναι πιο εύκολο να ενσαρκώσετε έναν ρόλο η να τον σκηνοθετήσετε ;

 

Ανάλογα . Άλλα πράγματα μπορώ πιο πολύ να τα προσεγγίσω ως Ηθοποιός και κάποια άλλα πράγματα μπορώ να τα ονειρεύομαι και σαν μια ολόκληρη παράσταση και έτσι μπορώ και να τα σκηνοθετήσω. 

9)    Έχετε σκηνοθετήσει κάποιες παραστάσεις αρχαίου δράματος όπως π.χ. την <<Ηλέκτρα >> του Σοφοκλή και τώρα και τον << Ιππόλυτο >>  . Αυτό πώς προέκυψε;

 

 

Η σκηνοθεσία σε μένα ήρθε πολύ φυσικά από την διδασκαλία  των Ηθοποιών άρχισα να αναπτύσσω ένα δικό μου προσωπικό ύφος σταδιακά και ήρθε πολύ φυσικά. Η <<Ηλέκτρα >> ήταν το δεύτερο έργο που σκηνοθέτησα αρχαίου δράματος. Το πρώτο ήταν η << Άλκηστη >> με κούκλες. Ο <<Ιππόλυτος>> είναι μια τελευταία παραγγελία του Εθνικού θεάτρου να παίξω και να σκηνοθετήσω αυτό το έργο.

10)    Η συνεργασία σας με το Εθνικό θέατρο σε όλα αυτά που κάνατε πώς ήταν ; Τι κερδίσατε από αυτήν την εμπειρία ;

 

Με το Εθνικό θέατρο συνεργάζομαι σε τακτική βάση  από το 1996 επί Κούρκουλου . Αργότερα επί Χουβαρδά και τώρα με τον Σωτήρη τον Χατζάκη με την << Φλαντρώ >> τον χειμώνα και τώρα με τον <<Ιππόλυτο >>. Το Εθνικό Θέατρο είναι ένας μεγάλος θεσμός της Ελλάδας και χρειάζεται κανείς συνειδητά να στηρίζει και να προσφέρει τις δυνάμεις του για να διατηρηθεί αυτός ο θεσμός και να προσφέρει αυτό που μπορεί και αυτό που είναι η παράδοση του και η αποστολή του . 

11)     Έχετε διδάξει υποκριτική σε σχολές και στο Εθνικό. Η επαφή σας με τα νέα παιδιά πώς ήταν και τι κερδίσατε από αυτή;

 

Πάντα κανείς μαθαίνει πολλά πράγματα από την επαφή του με τα νέα παιδιά όπως και αυτά μαθαίνουν από τους παλαιότερους << μαστόρους>> γιατί έρχεται  σε επαφή με αυτά που είναι καινούργια στην κάθε γενιά. Πάντα θέλω να διδάσκω τα νέα παιδιά και όταν αισθάνομαι ότι έχω κάτι να τους πω επιδιώκω να διδάξω . 

12)     Τι δυσκολίες έχει το να πρέπει να διδάξετε στα νέα παιδία όλα αυτά που γνωρίζετε και να τα βοηθήσετε να εξελιχθούν ;

 

 

Η δυσκολία είναι μέσα στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής που ζητάει προϊόντα μιας χρήσεως , Ζητάει μια ταχύτητα και μια ευκολία στα πράγματα η οποία δεν είναι κακή  από την άλλη χάνει κανείς ένα βάθος , το βάθος του χειροποίητου , το βάθος αυτό που δεν είναι  για πέταμα μόλις το χρησιμοποιήσει κανείς  . Αυτή είναι η δυσκολία που βρίσκω καμία φορά με τα νέα παιδία ότι έχουν λόγο της εποχής μια βιασύνη να φτάσουν σε ένα αποτέλεσμα και δεν έχουν πάντα την επιμονή  να φτιάξουν κάτι χειροποίητο που να θέλει μεράκι και χρόνο. Όμως πιστεύω ότι τα παιδιά όταν αντιλαμβάνονται την διαφορά στο αποτέλεσμα τότε αρχίζουν και καταλαβαίνουν την αναγκαιότητα μιας άλλης  αφοσίωσης στο αντικείμενο τους.

13)    Θεωρείτε ότι τα νέα παιδιά αν αποφασίσουν να γίνουν Ηθοποιοί και να ακολουθήσουν τα όνειρά τους, είναι εφικτό η θα πρέπει πρώτα ίσως να ακολουθήσουν  στις μέρες μας ένα πιο σίγουρο δρόμο π.χ. τις σπουδές στο Πανεπιστήμιο ;

 

Το ένα δεν αποκλείει το άλλο . Και εγώ σπούδασα στο πανεπιστήμιο και πάρα πολλά παιδία σπουδάζουν σήμερα στο πανεπιστήμιο και γίνονται Ηθοποιοί. Το να γίνεις ηθοποιός να ασχοληθείς με το θέατρο είναι μια μεγάλη απόφαση . Δεν είναι κάτι που μπορεί κάποιος να συμβουλεύσει κανέναν . Είναι μια φωνή της ψυχής ,  που άμα σου μιλήσει  κανένα εμπόδιο δεν μπορεί να σου σταθεί  μπροστά σου . Αυτό το ξέρει καθένας μόνος του και παίρνει την απόφαση για την ζωή του και είναι πολύ σοβαρό για αυτό και εγώ δεν μπορώ να πω σε κανέναν αν πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει Ηθοποιός γιατί αυτό το ξέρει μόνο η ψυχή του . 

14)    Το ταλέντο των νέων παιδιών πιστεύετε ότι μπορεί να φανεί στις μέρες μας και να συνεχίσουν την πορεία τους;

 

Και βέβαια φαίνεται. Τα παιδία που είναι καλά αμέσως ξεχωρίζουν και μπαίνουν μέσα στις δουλειές  και τα ζητάει ο κόσμος  . Αμέσως,  εννοώ μέσα σε μια σταδιακή γνωριμία με την δουλειά μπαίνουν σε ένα αυλάκι . Άλλοι πιο γρήγορα και άλλοι  που θέλουν περισσότερο χρόνο . Εγώ ένα έχω να πω,  για να φτάσω να παίξω τον πρώτο μου ρόλο έπαιξα πρώτα σε δώδεκα χορούς.  Αυτό δεν μου κόστισε  καθόλου ίσα ίσα που δυνάμωσα πάρα πολύ και έτσι όταν έπαιξα την Ηλέκτρα τον πρώτο επώνυμο  ρόλο μου πραγματικά μπόρεσα να καταθέσω τον καλύτερο μου εαυτό. Εάν είχα βιαστεί μπορεί και να μην τα είχα καταφέρει .

15)    Αν έπρεπε να δώσετε μια συμβουλή σε όλα αυτά τα παιδιά που ξεκινάνε τώρα να κάνουν πραγματικότητα τα όνειρα τους τι θα ήταν αυτή;

 

Αυτό που είπα πριν το να έχουν υπομονή , να προσφέρουν αδιάκοπη την δουλειά τους  και να δώσουν την ψυχή τους.

16)    Με τι σας αρέσει να ασχολείστε τον ελεύθερο σας χρόνο ;

 

Με τα ζώα τα φυτά και με την μουσική . 

17)     Με το περιβάλλον και την οικολογία τι σχέση έχετε; Πως προέκυψε  αυτή η οικολογική συνείδηση ;

 

 

Με την επίγνωση ότι είναι προτεραιότητα η οικολογική ισορροπία στον πλανήτη γιατί αν χαθεί αυτή η ισορροπία , οι άνθρωποι θα δυστυχήσουν πάρα πολύ και αυτή η οικονομική κρίση που ζούμε τώρα θα ωχριά μπροστά στις επιπτώσεις της καταστροφής του κλίματος και της καταστροφής της ισορροπίας στον πλανήτη και για αυτό επειδή νομίζω ότι είναι οφθαλμοφανές αυτό το οποίο  ήδη βιώνουμε αυτή την στιγμή  δηλαδή τις επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος , η οποία δυστυχώς επειδή δεν γίνονται ουσιαστικά βήματα για να ανατραπεί πλέον είναι γεγονός ότι το κλίμα έχει αλλάξει , απλώς αγωνιούμε να μην αλλάξει ακόμα χειρότερα όσο είναι καιρός . Για αυτό τον λόγο ευαισθητοποιήθηκα για να μπορέσω να ευαισθητοποιήσω  και άλλους ανθρώπους για αυτό το θέμα το όποιο θα το βρούμε μπροστά μας φοβάμαι με αρκετά οδυνηρό τρόπο. 

18)     Θα μπορούσατε να ασχοληθείτε  με την πολιτική σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορείτε να επηρεάσετε με τον δικό σας λόγο τους πολίτες και την κοινωνία προς όφελος  όλων θετικά πάντα ;

 

Νομίζω ότι το θέατρο είναι πολιτική . Μέσω του θεάτρου μπορεί κανείς να πει κάποια πράγματα,  μέσα από την τέχνη του για να ευαισθητοποιήσει το κοινό. Εμένα η δουλειά μου είναι το θέατρο. Εκεί αισθάνομαι ότι δίνω  το πιο σημαντικό μου κομμάτι . Η πολιτική είναι μια άλλη υπόθεση , η οποία χρειάζεται επίσης μια αφιέρωση και εγώ δεν θα ήθελα να θυσιάσω αυτό στο οποίο νιώθω ότι μπορώ να προσφέρω πιο πολύ για την πολιτική.

19)    Πιστεύετε ότι η κρίση έχει κάνει μεγάλο κακό στην κοινωνία μας; Εσάς σας επηρέασε αυτό καθόλου;

 

Και ναι και όχι . Έχει οδηγήσει ανθρώπους σε πολύ άσχημες καταστάσεις, σε μια δυστυχία. Από την άλλη είναι μια στιγμή κομβική,  όπως κάθε αρρώστια ατομική ή συλλογική. Μας καλεί, μας χτυπάει ένα καμπανάκι να καταλάβουμε τι λάθος κάναμε. Εάν η κοινωνία και ο καθένας μας χωριστά καταλάβει τι είναι αυτό που έχει κάνει λάθος, σε τι ποσοστό ευθύνεται ο ίδιος και σε τι ποσοστό ευθύνονται οι άλλοι σε αυτό που ζει , τότε θα έχουμε πάρει ένα μάθημα που θα μας βοηθήσει να προχωρήσουμε πιο τολμηρά και πιο ουσιαστικά στο μέλλον και να μην κάνουμε τα ίδια λάθη . 

 

20)    Την κοινωνία μας πως την βλέπετε? Πιστεύετε ότι με κάποιες προσπάθειες από όλους μας μπορεί να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο και πιο στοιχείο είναι αυτό που μπορεί να βοηθήσει ;

 

Νομίζω ότι αν δεν ελπίζαμε ότι οι άνθρωποι μπορούν να εξελιχθούν και να ζήσουν πιο ουσιαστικά δεν θα υπήρχε λόγος να ζούμε . Η ελπίδα δεν φεύγει εύκολα . Νομίζω ότι  η συνειδητότητα και η αυξημένη εγρήγορση σε αυτές τις εποχές που ζούμε  είναι κάτι το οποίο θα βοηθήσει τους ανθρώπους να οδεύσουν σε πιο ευτυχισμένους δρόμους.

21)    Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που κάνει έναν απλό άνθρωπο να έρθει να δει στις μέρες μας μια παράσταση ? Και σε τι μπορεί να τον βοηθήσει;

 

Είναι η διάθεση του να επικοινωνήσει με αυτά τα σπουδαία έργα που θίγουνε θέματα για την ύπαρξη του , για το μέλλον του,  για ερωτήματα τα οποία πάντα απασχολούν τους ανθρώπους και το έργο αυτό είναι ένα έργο που μας μιλάει για αυτό που ζούμε και τον τρόπο να το υπερβούμε, δηλαδή  ότι ο καθένας έχει μια αντίθετη γνώμη από τον άλλον, αλλά αυτό δεν σημαίνει  όμως ότι δεν μπορούμε να συνυπάρχουμε μέσω της συγχώρεσης . Αυτό το λέει το έργο, δεν το λέω εγώ . Ο Ιππόλυτος  συγχωρεί τον πατερά του για την κατάρα του και την καταστροφή που του δημιούργησε, δηλαδή τα νέα παιδία συγχωρούν τους γονείς τους για τα λάθη που έχουνε κάνει επειδή δεν γνωρίζανε , τα κάνανε από άγνοια . Γιατί όλη την αλήθεια μόνο οι συμπαντικές δυνάμεις την γνωρίζουνε και όχι εμείς οι απλοί θνητοί άνθρωποι. Έχοντας λοιπόν αυτήν την επίγνωση δεν μπορούμε παρά να γνωρίζουμε μόνο ένα κομμάτι της αλήθειας. Νιώθουμε αλληλεγγύη και συμπόνια ο ένας για τον άλλον και συγχωρούμε ο ένας τον άλλον για τα σφάλματα του .  Γιατί όλοι οι άνθρωποι είναι η μοίρα μας να κάνουμε σφάλματα. 

22)     Τι φοβάστε περισσότερο σε αυτήν την ζωή και γιατί ;

 

Δεν φοβάμαι . Προσπαθώ να μην φοβάμαι . Δεν θέλω να φοβάμαι γιατί ο φόβος είναι κάτι το οποίο σε κάνει σκλάβο και δούλο . 

23)    Ποια θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η μεγαλύτερη <<τρέλα>> που έχετε κάνει μέχρι τώρα και γιατί ;

 

Δεν αισθάνομαι ότι τα πράγματα είναι τρέλες . Είναι κάτι που μου βγαίνει φυσικά . Μπορεί για τους άλλους να είναι τρέλα για μένα δεν είναι .

24)    Υπάρχει ένα πράγμα που να έχετε μετανιώσει για αυτό ;

 

Μερικές φορές όταν μιλάω σκληρά μετανιώνω . Προσπαθώ όμως να το αλλάξω . 

25)    Ευτυχία τι σημαίνει για σας;

 

Ευτυχία δεν σημαίνει  να έχεις πολλά χρήματα και να τα σκορπάς και να τα σπαταλάς  . Ευτυχία μπορεί να είναι μια στιγμή με μια παρέα με φίλους  , ένα όμορφο λουλούδι που βλέπεις στο δάσος που βλέπεις για πρώτη φορά , μια δική σου  ικανοποίηση  από κάτι δικό σου . Για μένα αυτά είναι ευτυχία. Μπορεί να είναι και κάτι πάρα πολύ μικρό .